Fabrica de Arta si Productie Teatrala

SPECTACOLE

“SQUAT” regia Octavian Jighirgiu, spectacol produs de Asociaţia Compania FaPt în colaborare cu Universitatea de Arte “George Enescu” – Departamentul Teatru, cu sprijinul Primăriei Municipiului Iaşi.

SQUAT aduce în contemporaneitate “Azilul de noapte” al lui Maxim Gorki, text ce a cunoscut de-a lungul timpului montări răsunătoare în toată lumea. Acţiunea se desfăşoară într-un squat în care personajele, tineri răzvrătiţi şi distruși prea devreme de mediul familial, social, de sistem, fără speranţa de a fi vreodată fericiţi, construiesc o comunitate underground, în care destinele individuale par a se contopi, după nişte reguli foarte bine stabilite, într-un destin colectiv, pentru a putea rezista în timp.
SQUAT este un comentariu în cheie tragi-comică la condiţia tânărului de azi, care-şi manifestă frustările şi traumele în atitudini excentrice şi pe alocuri morbide, aflat într-o permanentă tranziţie dinspre răul provocat spre un bine problematic. SQUAT este o radiografie a lumii în care trăim, o lume în care părinţii, sistemul şi societatea se preocupă mereu de alte probleme, o lume în care tinerii devin tot mai singuri şi mai trişti, o lume în care să fii tânăr e din ce în ce mai complicat.
Spectacolul SQUAT face parte dintr-un proiect iniţiat în 2008 de Asociaţia Compania FaPt – Fabrica de Artă şi Producţie Teatrală, cu sprijinul Primăriei Municipiului Iaşi, ce are ca obiective susţinerea formelor alternative şi experimentale de teatru şi artă contemporană, precum şi extinderea ideii de artă urbană, prin exploatarea spaţiilor neconvenţionale, şi formarea unui public spectator-vizitator.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

“SPOVEDANIE LA TANACU” regia Andrei Şerban – Teatrul ODEON, Bucureşti – prezentarea la Iaşi a primului spectacol de teatru-documentar realizat în România. Partener: Teatrul „Luceafărul” Iaşi

“Spovedanie la Tanacu” a avut pentru ieşeni o dublă premieră: prezentarea primului spectacol de teatru-documentar realizat în România, în prezenţa regizorului Andrei Şerban, aflat pentru prima oară la Iaşi. Spectacolul a fost prezentat publicului, de Asociaţia Compania FaPt, ca un produs artistic rezultat în urma unui workshop, care a avut loc la Plopi în judeţul Cluj, organizat prin proiectul „Academie de teatru itinerantă cu Andrei Şerban”, iniţiat de Asociaţia ECUMEST, la care au participat atât regizorul cât şi 13 actori, de la diferite teatre din ţară, care au constituit ulterior distribuţia spectacolului.
“Spovedanie la Tanacu” este construit în jurul unei dramatizări a romanului jurnalistic omonim al Tatianei Niculescu-Bran, redactor-şef la BBC World Service, secţia română, având ca subiect mult-mediatizatul caz al călugăriţei moarte în condiţii suspecte la mânăstirea Tanacu, din judeţul Vaslui. Spectacolul este un teatru al reconstituirii, un reportaj teatral de o uimitoare autenticitate, poate chiar unic pe scenele lumii. Andrei Şerban îl denumeşte teatru-documentar, un nou gen de teatru aflat într-o relaţie destul de imediată cu evenimentul real, jurnalistic, care este readus pe scenă cu minime intervenţii regizorale.
Premiera spectacolului „Spovedanie la Tanacu” a avut loc la Teatrul ODEON – Bucureşti, ulterior fiind prezentat la Teatrul La MaMa ETC din New York, cu titlul „Deadly Confession”, unde s-a bucurat de un adevărat succes. După reprezentaţiile susţinute la Iaşi şi Timişoara, spectacolul a fost prezentat la Paris, unde între spectatorii de elită s-au aflat celebrul regizor Peter Brook, precum şi actorul Bruce Myers, colaboratorul de o viaţă al acestuia.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

4×4 regia Alexandra Badea/Franţa – primul spectacol de teatru contemporan, montat la Iaşi, într-un spaţiu neconvenţional, spectacol produs de Asociaţia Compania FaPt. Parteneri: Universitatea de Arte „G. Enescu” Iaşi, Centrul Cultural Francez Iaşi, Teatrul „Luceafărul” Iaşi.

4×4, unul din cele mai interesante proiecte teatrale, realizate până în prezent la Iaşi, iese din convenţionalitatea spectacolelor de teatru, dimensiunea acestuia fiind subsumată structurii arhitecturale a Băii Turceşti. Alexandra Badea a folosit ca material de lucru, pentru conceperea spectacolului, funcţionalitatea fizică a clădirii, prin crearea în interior a patru spaţii distincte de joc, cu care publicul relaţionează prin parcurgerea unor trasee, pe care sunt amplasate instalaţii, fotografii, proiecţii video, cabine audio în care sunt montate căşti. Spectatorii pătrund în spaţiul Băii Turceşti nu ca la teatru, ci ca la o expoziţie de artă contemporană, povestea spunându-se atât prin cuvinte, cât şi printr-un întreg ansamblu de gesturi, mişcări, culori şi sunete, jocul tensionat al actorilor fiind programat de reacţiile şi acţiunile privitorilor. Textul, care poate părea atipic pentru degustătorii teatrului clasic, a fost scris special pentru proiectul teatral de la Iaşi, de însăşi regizoarea, câştigătoare în 2008 al unuia dintre cele mai importante premii pentru dramaturgie contemporană Les Journées de Lyon des auteurs de théâtre” – Franţa. Tema spectacolului, extrasă din realitatea contemporană, este o analiză a modului cum societatea opresează individul, ducând în mod inevitabil la pierderea individualităţii acestuia şi la acţiuni în spirit gregar. Tema, specifică psihologiei sociale, abordează concomitent ambii termeni ai cuplului individ-societate, realitatea omului contemporan fiind o realitate conflictuală care duce la o schimonoseală interioară, generată de tensiuni şi constrângeri ce devin evidente şi înfricoşătoare. Cele opt personaje îşi caută frenetic identitatea ajungând în final să fie absorbite de grupul în care sunt incluse, renunţarea la individualitate justificându-se pe temeiul că este preferabil să subzişti în siajul altora, dus de vânt, de împrejurări şi neimplicat în joc cu adevărat.

4×4 este un spectacol original, Alexandra Badea reuşind să pună în practică un demers artistic coerent, armonizat locului, în spiritul lumii contemporane şi integrat vizualului actual, prin care trecutul devine complice al prezentului, punându-se reciproc în evidenţă într-un proiect artistic interdisciplinar, în care teatrul interacţionează cu artele vizuale în cadrul inedit oferit de Băile Turceşti.

Alexandra Badea – tânără regizoare de naţionalitate română, stabilită în prezent la Paris, doctorand la Universitatea Paris III – Nouvelle Sorbonne.
În 2008 a montat spectacolele: “69” de Igor Bauersima la Teatrul Naţional din Timişoara, “Complexul România” de Mihaela Michailov la Teatrul Naţional din Bucureşti şi “Fuck You Eu.ro.Pa!” de Nicoleta Esinencu la Caen-Franţa.
În iulie 2008 Alexandra Badea obţine în cadrul celui mai important concurs de dramaturgie contemporană “Les Journées de Lyon des auteurs de théâtre” – Franţapremiul pentru textul dramatic “Mode d’emploi” scris în limba franceză.
În august 2008, sub egida Comisiei Internaţionale a Teatrului Francofon, Alexandra Badea împreună cu regizorul belgian Olivier Coyette montează “Control d’identité”, la teatrul TARMAC DES AUTEURS.
Spectacolele Alexandrei Badea au fost selecţionate la Festivalul Internaţional de Teatru – Avignon, Festivalul Babel Europe Ruse – Bulgaria, Festivalul Naţional de Teatru – Bucureşti şi Festivalul Dramaturgiei Româneşti – Timişoara.

——————————————————————————————————————————————————————————————————————————————

“FAST FORWARD. NOW REWIND” regia Florin Caracala, spectacol produs de Asociaţia Compania FaPt în parteneriat cu Ateneul Tătăraşi, cu sprijinul Ministerul Tineretului şi Sportului, Primăriei Municipiului Iaşi, Direcţiei Judeţene pentru Tineret şi Sport.

“Fast Forward. Now Rewind” este o biografie, un sertar din care se revarsă, fără rimă şi, aparent ilogic, în imagini consecutive, “carduri” ce alcătuiesc un curriculum vitae al unui om fără nume, “Eroul”. Spectacolul este o parabolă a destinului, a omului “dosar”. Fiecare pagină a dosarului vieţii “Eroului” fiind scrisă şi rescrisă la bunul plac al celor care îl guvernează. Persoanele din viaţa sa vin şi pleacă, apar şi dispar. Toate îşi susţin partitura despre etică, iubire, politică, estetică, etc. Sunt reale aceste personaje, sau imaginare? Se află acolo accidental, sau au venit chiar să-l vadă şi să-i arate, prin inflaţia evenimentelor trecute, cum şi-a pierdut el umanitatea?
Având ca pretext viziunea fatalistă asupra determinării vieţii omului de forţele implacabile, care decid şi-l coordonează, “Fast Forward. Now Rewind” surprinde, prin reasamblarea unui puzzle de identitate, drama omului contemporan marcat de sentimentul inerţiei, al supunerii şi al neputinţei faţă de agresiunea unei societăţi în care îi este sortit să trăiască, şi care îşi pune amprenta decisiv asupra devenirii sale ulterioare.
“Fast Forward. Now Rewind” este o invitaţie la meditaţia asupra stării de fapt în care omul contemporan s-a obişnuit să trăiască, în care „dispare” fără să fi fost, sau în care se naşte fără dreptul de a fi. Ironia, ca stare de contemplare, prezintă cele mai comune absurdităţi ale dezintegrării identitare: ceea ce e comic se transformă oricând în element dureros, ceea ce e demn şi tragic cade în ridicol şi derizoriu. Aflat în proximitatea morţii “Eroul” se reîntâlneşte cu personajele proscrise din viaţa lui, retrăind experienţa comună a unor conflicte ce poartă în ele germenele întregii deşertăciuni. Confruntându-se cu fantomele mai mult sau mai puţin detestabile ale eurilor de până mai ieri, “Eroul” trăieşte trauma “întâlnirii care lipseşte” şi decepţia dezolantă a unor “întâlniri surogat”, relevate de starea somnambulică de dinaintea dispariţiei.
Spectacolul, deosebit prin modul în care este conceput, reprezintă un moment al descoperirii sinelui, atunci când fiecare încearcă să se agaţe de ceva când se apropie vertiginos de moarte.

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

w

Conectare la %s